• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

På väg mot kronofogden, frågetecken.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Då är det strax dags. Löneutmätning lär börja i oktober. September blir således min sista fulla lön på många år. Det har börjat stressa mig och oroa mig hur min framtid kommer se ut. 600000:- i skulder och KFM kommer på lite sikt kunna dra runt 13000:- i månaden. 156000:- per år. Räntorna är vidriga. Många av dom runt 25-30%. Kanske runt hälften är högkostnadskrediter. Kommer jag kunna bli skuldfri utan sanering inom säg 7-8 år eller vad kan man tro?
Det går ju att räkna ut men de 13000 kr de kommer att dra lär nog ätas upp av räntan så rent logiskt svarar jag Nej till 7-8 år.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
927
Poäng
757
Det går ju att räkna ut men de 13000 kr de kommer att dra lär nog ätas upp av räntan så rent logiskt svarar jag Nej till 7-8 år.
Njae, jag kan inte räkna ut det då allt inte är hos KFM ännu ens. Men har som sagt ett antal krediter med räntetak så det var väl det jag tänkte. När jag gör KFMs test för skuldsanering ser jag ut att uppfylla kraven, det jag vet att jag saknar är brytpunkt och lite mer tid från sista lånet. Så frågan är väl då om skuldsanering kan bli min räddning ? Eller sitter jag i sämsta möjliga mellanläge ?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Njae, jag kan inte räkna ut det då allt inte är hos KFM ännu ens. Men har som sagt ett antal krediter med räntetak så det var väl det jag tänkte. När jag gör KFMs test för skuldsanering ser jag ut att uppfylla kraven, det jag vet att jag saknar är brytpunkt och lite mer tid från sista lånet. Så frågan är väl då om skuldsanering kan bli min räddning ? Eller sitter jag i sämsta möjliga mellanläge ?
Det är väl bara att söka skuldsanering om du inte har nya lån och har gjort allt för att lösa din ekonomiska situation. Får du ett avslag så kan du räkna till det som är motiveringen till avslaget.
 

Blenda

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
8 Mars 2019
Meddelanden
480
Mottagna reaktioner
127
Poäng
327
Då är det strax dags. Löneutmätning lär börja i oktober. September blir således min sista fulla lön på många år. Det har börjat stressa mig och oroa mig hur min framtid kommer se ut. 600000:- i skulder och KFM kommer på lite sikt kunna dra runt 13000:- i månaden. 156000:- per år. Räntorna är vidriga. Många av dom runt 25-30%. Kanske runt hälften är högkostnadskrediter. Kommer jag kunna bli skuldfri utan sanering inom säg 7-8 år eller vad kan man tro?
Har du kontaktat kronofogden som det står på fakturan på skuld att betala? eller har du bara låtit allt vara? Vilket datum hade du att senast betala?
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
927
Poäng
757
Har du kontaktat kronofogden som det står på fakturan på skuld att betala? eller har du bara låtit allt vara? Vilket datum hade du att senast betala?
Nej det har jag inte. Det är många olika skulder och de har olika datum, den första förfaller idag.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 164
Mottagna reaktioner
1 917
Poäng
1 247
Ni som har fått löneutmätning, har lite frågor - Hur reagerade arbetsgivaren?

1. Fick ni ta en diskussion med chefen/hr/lönekontoret runt situationen och berätta allt?
2. Fick någon sparken eller har ni blivit behandlade annorlunda på jobbet, bryr dom sig inte alls?
3. Håller dom det diskret eller vet andra kollegor och chefer om att ni har utmätning?
4. Får man bestämma/fylla i adress vart beslutet skall skickas? Delvis kan jag välja att utmätningsbeskedet skall skickas direkt till lönekontoret när det är dags, eller måste det gå till avdelningsposten. Vi har externt lönekontor, hade vart stor lättnad om det bara går att skicka dit och inte till avdelningen.

Kommer få besked om jag får skuldsanering eller inte före jag får utmätning, men blir jag nekad så blir det utmätning för min del ett tag.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Ni som har fått löneutmätning, har lite frågor - Hur reagerade arbetsgivaren?

1. Fick ni ta en diskussion med chefen/hr/lönekontoret runt situationen och berätta allt?
2. Fick någon sparken eller har ni blivit behandlade annorlunda på jobbet, bryr dom sig inte alls?
3. Håller dom det diskret eller vet andra kollegor och chefer om att ni har utmätning?
4. Får man bestämma/fylla i adress vart beslutet skall skickas? Delvis kan jag välja att utmätningsbeskedet skall skickas direkt till lönekontoret när det är dags, eller måste det gå till avdelningsposten. Vi har externt lönekontor, hade vart stor lättnad om det bara går att skicka dit och inte till avdelningen.

Kommer få besked om jag får skuldsanering eller inte före jag får utmätning, men blir jag nekad så blir det utmätning för min del ett tag.
1. Chefen pratade med mig och kolla hur allt var (har lönekontor men har kollar alltid så dem gjort rätt då det är lite extra fram och tillbaka)
2. Nej
3.jag har hört om andra som har ekonomiska besvär på jobbet så dem är inte jätte diskreta hos oss (dock aldrig sagt att ngn har löneutmätning men annat så man förstår)
4. Nej kronofogden skickar det brevet själva
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
927
Poäng
757
Jag har ännu inte fått uppmaning att skicka in några inkomst- och utgifts-uppgifter till Kronofogden. Det innebär att jag med all sannolikhet får behålla oktoberlönen. Tacksam då det verkligen behövs.
Idag har jag gått igenom alla mina skulder. 31 stycken. Lite drygt hälften är hos KFM. Skriver upp vilket inkasso det gått till och om det gått vidare till KFM för att ha koll. Totalen har ökat snabbt och har har nu skulder på 750000:- plus CSN. Kommer troligen kunna betala runt 9000:-10000:- per månad med löneutmätning när jag nästa år går upp till heltid. Enligt skuldsaneringstestet så bör jag kunna få skuldsanering. Förmodligen lär väl skulderna öka med 120000:- ungefär dom kommande 2 åren. Så höga är räntorna och kostnaderna. Om jag då söker skuldsanering om 2 år, för att tydligt kunna visa brytpunkt och att jag tagit hjälp med dom beteenden som satt mig här, så har jag en skuld på 870000:-. Vad tror ni om mina chanser då?
 

Helena27

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
3
Poäng
11
Om du har löneutmätning får du betala på vilka lån du vill med de pengar du har över, gynnande av borgenär är något som har med skuldsanering att göra.

Har för mig att andra tipsat om någon sida där man kan räkna ut hur lång tid det tar att bli skuldfri, jag vet dock inte vilken sida det är.

Hur mycket jobbar du? Låter tufft att både betala på lån samtidigt som utmätning.
Om man under löneutmätning vill betala in mer på något lån alt betala av ett lån betalar man bara in som vanligt då? Som man gjort innan? Skyndar detta på löneutmätning?
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Om man under löneutmätning vill betala in mer på något lån alt betala av ett lån betalar man bara in som vanligt då? Som man gjort innan? Skyndar detta på löneutmätning?
Har du pengar över så är det fritt fram att betala på önskad skuld. Absolut skyndar det på
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp